05 veebruar 2009

"Söögivahetund - mis on minu jaoks koolilõuna juures oluline" 2008 tagasiside

Tervise Arengu Instituut kuulutas 8. septembril 2008. aastal välja konkursi „Söögivahetund – mis on minu jaoks koolilõuna juures oluline?“. Loovtööde konkursi eesmärk on pöörata suuremat tähelepanu koolitoidu tervislikkusele ja innustada kooliõpilaste tööde varal koolitoitlustajaid muutma koolisööklate toitu mitmekesisemaks ning tervislikumaks.
Ka 2008. aastal oli konkurss ülimenukas ning töid laekus meeldiva üllatusena rohkem kui eelmisel aastal. Algklassidelt laekus rekordiliselt 259 tasapinnalist plakatit, põhikoolidelt 59 etteantud teemale vastavat ajalehte ning gümnaasiumi osas 15 videot. Töid saabus 54 erinevast üldhariduskoolist üle Eesti.
Konkursi žürii liikmed: Anu Tuulmets Tallinna Ülikooli kunstiõpetuse didaktika lektor,
Olga Volkova Tervisekaitseinspektsiooni esindaja, Tallinna Tervishoiu Kõrgkooli tudengid Gerlin Friimel, Riin Rodenberg, Kaisa Ristol, Kaidy Aljam, Darja Korikova ja Kairi Pard, Liis Kambek Tervise Arengu Instituudi esindaja.

Hindamise aluseks oli:
• vastavus võistluse tingimustele ja teemale
• idee olemasolu, sõnum, kujundlikkus, originaalne vaatenurk
• visuaalne mõju, terviklikkus, teostuse sobivus ideega
• innovaatiline lähenemine
• õpilaste enda mõtted on jõudnud paberile

Algkool
Algkooli osas jäid žüriile oma originaalse lähenemise ja pilkupüüdva teostuse poolest silma need tööd:
• Aakre Lasteaed- Algkool – Robin Paring, I klass
• Pärnu Ühisgümnaasium – Kelly Künnapas, IV klass
• Liivalaia Gümnaasium – Annabell Aruksaar, III klass
• Kristiine Gümnaasium – Siim Oliver Sillat, IV klass
- Patrick Tall ja Arthur-Henri Ervin
• Tallinna Arte Gümnaasium – Getlyn Meite, I klass
• Nõmme Gümnaasium – Kevin Väljas, IV klass
• Palupera Põhikool – Gretten Gelis, Vesso, Kerttu, Lemberg, II klass
• Tallinna Mustamäe Humanitaargümnaasium – Filipp Petuhhov, IE klass
- Anna Gornostajeva, IE klass
- Karina Husjainova, II klass
• Tallinna lilleküla Gümnaasium – Greete Kompus, IC klass
• Tallinna 21. Kool – Norman Garder, IIIB
• Paikuse Huvikool – Lisett Aidulo ja Mariin Mikker
• Aru Lasteaed-Algkool – Henri, II klass
• Pärnu Koidula Gümnaasium – Juss Põltsam, II klass
• Kasari Põhikool – Maris Esko, IV klass
Tallinna Lilleküla Gümnaasium – Mart Kask, I klass


Tervise Arengu Instituudi toitumiseksperdi Tagli Pitsi tähelepanekud saabunud töid analüüsides:
Algkooli töödest keskendusid 69% õpilastest tervislikkuse teemale (Toitun tervislikult, Söö puu- ja köögivilju, Kala on hea, Toit olgu tervislik jne.), 31% teistel teemadel (maitsev, kõht täis, keskkond, kokad, toidu valmistamine, hügieen jm.). Saadetud töödes esines palju ühest lähenemist, kus keskmeks on tervislik toit.
Enam ootame teema vabamat käsitlust ja originaalseid töid, millest noorte oma mõtted rohkem läbi kajaksid(näide ühest koolist: 1. klass saatis võistlusele peamiselt pildid sööklast, sama kooli 3. klass kõik pildid tervislikust toidust).
Põhikooli ajalehtedest puudutati 76% peamiselt toidu või tervislikkuse aspekti, 24% töödest käsitlesid lisaks tervislikkusele läbi intervjuude ka teisi aspekte, mis on koolilõuna juures olulised. Mõned ajalehed sisaldasid väga huvitavaid ideid – nt toidujääkide kaalumine, õpilastel toidupäeviku täitmine ja ülevaatamine koolis.
Gümnaasiumi videod on sisutihedad ning humoorikad. Tore on tõdeda, et aktiivsed koolinoored ühest koolist saatsid meile suuremal hulgal väga häid videoid, mis kokkupandult annaksid ühe väga põhjaliku terviku.
Koolinoored keskendusid oma töödes peamiselt just toidule (tervislikkusele ja lemmiktoidule), jättes natukene tahaplaanile keskkonna, aja, koha, kokad ja kaaslased.
Koolilõuna juures toodi esile ka toiduportsude väiksust, kvaliteedivaest toorainet ja vähest aega
söögivahetunnis. Positiivse foonina kajas läbi üldine kokkade positiivne hoiak ja hea söök.
Vastame nüüd koolinoorte endi sõnadega. Koolilõuna peaks olema mitmekesine, soe, uus, huvitav, taskukohane ja tooraine kvaliteetsem.

Millele pöörata tähelepanu edaspidi:
• vastavus võistluse tingimustele ja teemale
• idee olemasolu, sõnum, kujundlikkus, originaalne vaatenurk
• visuaalne mõju, terviklikkus, teostuse sobivus ideega
• innovaatiline lähenemine
• õpilaste enda mõtted on jõudnud paberile
„Koolilõuna tähendab midagi palju rohkemat kui ainult sööki – see on lisaks söögile endale ka keskkond, kus sööki pakutakse, kokad, kes sööki valmistavad, ning lapsed, kes sööki söövad,“ ütles Tervise Arengu Instituudi toitumisekspert Tagli Pitsi.

Kommentaare ei ole:

Ajaveebi alustaja ja haldaja:
Tiina Rum (Perovskaja)